Friday, May 27, 2011

insuran

gua bukan nak citer pasal pakej insuran ke ape. gua bukan jugak nak jadi agen jual insuran. tapi apa gua nak tulis ada kaitan la gak ngan perihal insuran ni.

semalam gua ke bandar. bandar apa x perlu la gua nak nyatakan di sini, tak penting pun. tujuan gua ke bandar petang semalam(ye, gua keluar ke bandar semalam pada waktu petang) adalah untuk membayar insuran motor gua yang dah nak tamat tempoh tu. gua pun gerak la dari rumah dalam pukul3, tepat ke tak gua confirm tak. dalam pukul 3lbih2 jugak la.

sampai kat bandar gua straight menuju ke kedai insuran yang kedudukannya agak terceruk jugak la. memang terceruk tapi kedai ni dah ada berzaman dah. since gua kecik lagi. dan menurut sumber yang boleh dipercayai cina tokey insuran tu pun dah kaya raya sekarang ni. memang kaya la. orang yang jadi ajen insuran pun boleh wat side income yang masyuk, ini kan pulak yang dah berzaman jadi ajen.

gua masuk kedai tu. gua buat muka selamber macam biasa2. ada sorang antie dan sorang lagi nak kate amoi bukan nyonya pun bukan. gua pergi kat meja antie tu. gua cakap nak buat insuran motor. gua bagi resit insuran tahun lepas punyer. antie tu tanya nak buat beli berapa ribu. gua cakap sama macam atas kertas tu la, "3ribu". dia kata "ok,saya bagi MAA aa" gua balas "ok".

lepas tu antie tu suruh tunggu. dia kata dia hantar ke MAA punya ajen, nanti dah setel tunggu fax. gua jawab sama jugak "ok".

gua tunggu. sekejap...gua pandang keliling. dalam hati gua senyap.
gua tunggu. dua kejap..gua tengok2 kalau ada bahan bacaan nak di baca. tapi semua paper cina je yang ada.
gua tunggu. tiga kejap...x setel lagi.

lama lepas tu. ada la dalam dekat setengah jam lebih gua dah letih pandang2 keliling, main sengih2 ngan antie tu. antie tu call semula itu MAA punya ajen. lepas tu dia cakap ngan gua "alo adik,awak datang esok boleh?"
gua tanya "kenapa?"
"server down"

gua nak marah dan tergelak dalam satu masa. lu org cina pun tengok maharaja lawak ke. gua just kata "esok gua datang".

gua keluar kedai gua terajang anjing tepi jalan. gua syak itu ajen MAA mesti kaki tengok tv. "ini mesti kaki tengok tv ni..."

1 comment: